Tech: Ingen højdeskræk hos robotterne på Lidls højlager

Teknologi 1. maj 2024 -
This describes the image
Lidls højlager i Køge bygger på det prisvindende adapot-system (ACP) fra den anerkendte intralogistik virksomhed Vanderlande, som gennem en årrække har været en tæt samarbejdspartner med Lidl i andre lande.  Foto: Flemming Effersøe
  • På toppen af Lidls højlager kan man skue over til konkurrenten Netto. Dette er den anden artikel om to højlagre i Skandinavisk Transport Center ved Køge, der forsyner en stor del af Danmarks discountbutikker med varer

På toppen af Lidls fuldautomatiske højlager i Skandinavisk Transport Center kan man skue ud over Køge Bugt og se naboens højlager hos konkurrenten Netto.

This describes the image

Under højlagerets tag kører indtil videre otte førerløse kraner og med mulighed for at udvide med to spor. De cirkulerer mellem hinanden fra palle til plukkestation i op til 30 meter i højden.

This describes the image

Robotbilerne, også kaldet shuttles eller adapto, suser på flere etager frem og tilbage og kan med kort varsel ændre hjulene, så det kun tager et splitsekund at ændre kursen 90 grader. De har absolut ingen højdeskræk.

Det fuldautomatiske anlæg ACP’en består af et reolsystem med et integreret shuttle-skinnesystem, multidirektionale shuttles og liftsystemer, der kan tilpasses med ekstra shuttles efter behov.

This describes the image

I november 2021 kunne Køges borgmester Marie Stærke sammen med Lidls CEO Jens Stratmann officielt indvie lageret med betoningen om højlagerets betydning for Køge og Lidl.  

Borgmester Marie Stærke var på Køge Kommunes vegne stolt over, at Lidl for år tilbage var blandt de første til at bygge et lager i Køge Nord og nu igen havde valgt at udvide, hvad hun så som tegn på, at Lidl er tilfreds med området og herfra vil ekspandere sin forretning i Danmark.

Hun ser frem til, at Køge Nord kan blive en port til den kommende Femern Bælt forbindelse, hvad der vil styrke udvekslingen af varer og tjenester mellem Danmark og Tyskland.

Beton i bunden

For at kunne gå i højden med lageret er der brugt en meget stor mængde beton i bunden for at sikre en stabilt underlag til stålreolerne.

This describes the image

Men så kan højlageret også bære op til 19.000 paller i silo og håndtere 36.000 kasser i adaptoen, hvor der kan være op til fire kolli i hver kasse, som efter at være blevet nedpalleteret suser rundt til og fra reoler, inden de små robotbiler bringer dem til én af pakkestationerne.

This describes the image

Her står en såkaldt ”plukker” og trækker og skubber kolli på pallen til butikken helt uden at skulle løfte eller bøje ryggen.

Med udvidelsen på 6.400 kvm. i højden fordoblede Lidl sin lagerkapacitet på Sjælland i det i forvejen 40.000 kvm. store logistikcenter i Køge Nord. 

Lidl investerede et trecifret millionbeløb i udvidelsen for at sikre levering til dobbelt så mange butikker over hele landet. Snart runder kæden 170 butikker. Undervejs har højlageret i Køge overtaget opgaver fra Lidls lager i Kolding.

I 2005 kom Lidl til Danmark med sin første butik. Og ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vil kæden vokse til 200 butikker i 2033, hvad der antages at give kæden en markedsandel på 5,5 pct. mod de nuværende 4,3 pct.

Slut med tunge løft

Kæden har udviklet et nyt plukkesystem, der har reduceret den daglige løftemængde fra op til seks tons om dagen pr. medarbejder. Det er den maksimale løftemængde, Arbejdstilsynet tillader.

Lidl mente imidlertid, at det kunne gøres meget bedre, og derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe.

Og det er Lidls egne lagermedarbejdere, som har været med til at udvikle ny teknologi, der reducerer løftemængden til næsten nul. 

- Nu har vi i et par år haft drift på et halvautomatisk plukkesystem og et fuldt automatiseret palle-højlager til tørvarer. Det har været en høj prioritet at få skabt et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Det er gjort ved, at vi har udviklet vores egen ergonomiske optimerede plukkestation, som fritager medarbejderne for næsten alle manuelle løft og forebygger nedslidning, siger ejendomsdirektør Mads T. Nielsen, Lidl.

Før plukkede Lidls lagermedarbejdere varer fra pallereolerne og satte dem over på en palle. Med det nye system står lagermedarbejderne ved en plukkestation, hvor varen kommer til medarbejderen. Herfra skubbes og trækkes varen i en arbejdshøjde- og position på pallen, så medarbejderne næsten helt kan undgå løft.

Sammen med logistikchefen, arbejdsmiljøchefen og en ekstern arbejdsmiljøekspert, blev en håndfuld lagermedarbejdere derfor inviteret med til Holland, hvor udviklingen af den nye løsning skulle foregå.

Sådan virker systemet

Systemet er bedst, når store mængder lager skal flyttes ind og ud af lageret i den rigtige rækkefølge – og på det rigtige tidspunkt. Den integrerer problemfrit vigtige processer og applikationer, såsom opbevaring, pluk, buffering og sekventering af varer og ordrer, samt leverer arbejdsstationer. 

- På denne måde tilbyder adapto en smidig, effektiv og hurtig reaktion på ordreefterspørgsel, siger Mads T. Nielsen.

Samlet set skal automatikken sikre en mere effektiv logistik, og dette opnås igennem godt samarbejde og balance imellem planlagt vedligehold samt driften.

- Den store udfordring er at planlægge vedligeholdelse af systemerne. For tager man blot et lille tandhjul ud af en lange logistikæde på lagere, så giver det pauser i leveringsstrømmen, siger Jesper Lundberg, der er Facility Manager.

Han drømmer om, at flere områder på lageret med tiden kan blive koblet på automatiseringen.

- Hvis man har prøvet at parkere sin bil i Blox i Aarhus, så har man måske en fornemmelse af, hvad det går ud på. Grundlæggende er det samme system, der håndterer bilen som varerne her på lageret, siger Jesper Lundberg med en fortid som driftschef på det automatiske parkeringsanlæg i Blox.

Selv om højlageret dagligt håndterer mellem 35.000 og 40.000 kolli, er der kun ca. 30 medarbejdere på højlageret fordelt på to vagter, så lageret kun står stille om natten og på søndage.

Bedre for miljøet 

Højlageret er ikke bare bæredygtigt til paller – også i forhold til miljøet: Ved brug af ”frikøl” spares der 27 ton CO2 om året i forhold til almindelige køleanlæg på det nye højlager. 

Dagslysregulering og LED-belysning giver ifølge Lidls beregninger 53 pct. mindre energiforbrug end traditionel belysning. Halvdelen af opvarmningen af lagerhallen kommer fra varmegenvinding af overskudsvarme fra køleanlæggene. 

Der anvendes fjernvarme i stedet for naturgas, hvad der reducerer CO2-udslippet med 36 pct. Solceller dækker 30 pct. af energibehovet i administrationsbygningen.


 

This describes the image


Højlageret er en såkaldt ’Clad-Rack’ udbygning af Lidls nuværende manuelle lager i Køge, der udbygger den samlede pallekapacitet med over 300 pct. Udvidelsen gør det muligt at automatisere plukkeprocessen på lageret, som derved er med til at forbedre de ansattes ergonomiske arbejdsforhold ved plukkestationerne og palletering.

This describes the image

 
Det nye lager bygger på det prisvindende ADAPTO-system (ACP) fra den anerkendte intralogistik virksomhed Vanderlande, som gennem en årrække har været en tæt samarbejdspartner med Lidl i andre lande. 

 

This describes the image

Lagerekspedient  Marta Werno med en palle, som er udtaget til kontrol.
 

Skandinavisk Transport Center i Køge er et af Danmarks største sammenhængende erhvervs- og transportområder. Transportcenteret er i de seneste år vokset fra  1.3 mio. kvm til 2,5 mio. kvm. Kombinationen af motorvej, jernbane, havn og optimale faciliteter har skabt et dynamisk transportcenter med mange store virksomheder som f.eks. Netto, Lidl, og Lemvig-Müller.

 

Opdateret 1. maj 2024